De ce citesc?

Dupa cum mi-a zis cineva odata, probabil sunt o eroare a naturii 🙂

Cei de la libraria online Libris, librărie ce ne oferă posibilitatea de a cumpăra cărţi online, ne-au lansat o nouă provocare despre  care v-am vorbit şi eu în postul de aici.
Recunosc că la început nu am vrut să îndeplinesc această provocare din cauză că 50% contează comentariile, iar lumea din această imensă blogosferă îşi arată colţii şi aici, nu doar în viaţa de zi cu zi. Însă am fost împinsă de la spate de către Monika, care crede în mine şi care este sigură că o să iau premiul cel mare. Eu nu cred că o să obţin premiul cel mare. Nu, nici măcar premiul al doilea sau al treilea. Motivul? Ştiu că există compuneri mult mai bune decât a mea şi sunt conştientă de faptul că nu pot să am prea mari şanse la  premiu. Şi ce dacă? Asta e. Nu iau premiul, nu mă supăr. Şi vreţi să ştiţi de ce? Pentru că o să am satisfacţia că voi aţi citit această compunere, asta dacă o să aveţi răbdare să o citiţi pe toată.

M-am gândit de multe ori, de când am primit e-mailul în care eram anunţată despre concurs şi până acum, dacă să particip sau nu. Am avut nopţi în care am stat să mă gândesc dacă să o fac  sau nu şi zile în care am stat să o ascult pe Monika cum îşi spune toate argumentele pentru care eu ar trebui să particip la acest concurs. Abia noaptea trecută m-am hotărât să particip şi asta dintr-o ambiţie prostească, după o ceartă pe facebook şi una faţă în faţă cu Monika. Încă îmi vine să şterg tot ceea ce am scris până acum, să şterg titlul postului şi să scriu în locul lui <<Recenzie “Azilul” de L. J. Smith>>, dar nu o să o voi face şi nu doar din cauză că Monika e lângă mine şi îmi urmăreşte fiecare mişcare, ci din cauză că am realizat faptul că eu chiar vreau să scriu această compunere.

Dar revenind la provocare, cei de la librăria online Libris ne-au spus să răspundem la întrebarea “De ce citesc?” şi să dăm şi 10 motive pentru care o facem. La această întrebare eu spun: Dar de ce nu? De ce  să nu citim? De teamă că cei din jur ne vor privi ca pe nişte ciudaţi? Am trăit şi eu această teamă, însă am trecut peste ea în momentul în care mi-am dat seama că nu ar trebui să îmi pese de ceea ce zic ceilalţi despre mine. E părerea lor până la urmă, iar de cele mai multe ori eu le respect părerile celor din jurul meu, chiar dacă de foarte multe ori, părerile lor despre mine sunt greşite.

Mie personal mi s-a mai pus de multe ori întrebarea “De ce citesc?”, de multe ori am răspuns la ea chiar aici, pe blog, însă niciodată nu mi s-a cerut să dau şi zece motive pentru care o fac. Asta e prima dată şi recunosc că îmi face placere să stau să mă gândesc la cele zece motive.

Un prim motiv ar fi acela că citind mă detaşez de tot ceea ce este în jurul meu. Şi când zic tot, mă refer la absolut tot ceea ce este în jurul meu. Atunci când citesc, mă desprind de lumea rea şi critică în care trăiesc şi acesta este un sentiment foarte frumos. Să ştii că pentru câteva ore, atât cât stai să citeşti, ieşi din lumea în care trăieşti şi intri într-o lume cu totul nouă şi fantastică, în care nimeni nu te critică pentru ceea ce faci, pentru ceea ce citeşti, pentru cum arăţi sau pentru cum te îmbraci.  De aceea prefer să citesc noaptea pentru că mă detaşez de tot ceea ce mi s-a întâmplat pe parcursul unei zile.
Ceea ce mă duce la motivul cu numărul doi. Relaxarea. După o zi de şcoală, în care trebuie să fiu atentă la ore (sau în cazul unora, să mă prefac că sunt atentă), în care trebuie să suport profesorii care, câteodată, sunt unii mai enervanţi ca alţii, simt nevoia de relaxare. De aceea mereu am la mine o carte, mai mică sau mai mare, din care să pot citi în metrou, atunci când sunt cu căştile în urechi. În acele momente sunt doar eu, muzica şi cartea care aşteaptă liniştită în geantă să ajung în metrou, să o deschid şi să încep din nou să citesc rândurile scrise de autori precum Guillaume Musso, Nicholas Sparks sau mulţi alţii. În acele momente mintea mea se relaxează mai mult decât dacă aş dormi zece ore.

Motivul cu numărul trei este dorinţa de a cunoaşte. Atunci când citesc asimilez mai multe lucruri pe care uneori nu am ocazia să le învăţ la şcoală. Citind aflu lucru noi, descopăr lucruri pe care nu le ştiam şi cel mai probabil nici nu urma să le aflu prea curând. Aflu despre diferite oraşe despre care nici măcar nu ştiam că există sau despre tradiţi mai mult sau mai puţin ciudate. Cum am zis, lucruri despre care la şcoală nu înveţi sau poate nu am ajuns eu încă în clasa în care înveţi despre tradiţiile ruşilor.

Un alt motiv pentru care citesc este reprezentat de sentimentele pe care le trăiesc atunci când citesc. Nu ştiu dacă şi alte persoane, dar eu cu siguranţă pot să îmi schimb starea de spirit în funcţie de cartea pe care o citesc, dar şi în functie de acţiunea care are loc în cartea respectivă. Dacă de exemplu atunci când citesc o carte de dragoste, eu sunt îndrăgostită, ei bine atunci acest sentiment se amplifică. Nu s-a întâmplat de foarte multe ori în ultimul timp, dar în trecut s-a întâmplat de multe ori. De asemenea atunci când citesc, uneori îmi imaginez că în aceea carte personajele principale suntem eu şi cei cunoscuţi mie.  Lucru acesta mă aduce la motivul următor, acesta fiind reprezentat de transpunerea în acţiunea cărţii. Cu ceva timp în urmă citeam o carte cu foarte multă acţiune, care implică, printre altele, şi folosirea unor arme. În momente în care personajul principal negativ păţea ceva din cauza personajelor pozitive, de fiecare dată îmi imaginam că eu şi unii dintre prietenii mei suntem personajele pozitive, iar cei care ne sunt duşmani în viaţa reală, sunt personajele negative în carte. Astfel în carte noi câştigam mereu, în timp ce ei pierdeau.

Mai îmi place să citesc deoarece, cu ajutorul cărţilor, pot să călătoresc prin locuri la care doar visez. Pot, de exemplu, să plec din Bucureştiul aglomerat şi plin de praf şi să ajung în Paris sau Roma, apoi pot să ajung în America şi să mă plimb prin diferitele state ale ţării la care visează toată lumea, ţară numită SUA. Apoi pot să ajung în Rusia, ţară pe care visez ca într-o bună zi să o pot vizita. Însă  până să pot ajunge să îmi îndeplinesc visele, mă mulţumesc să vizitez aceste ţări şi oraşe numai cu ajutorul cărţilor.

Un alt motiv pentru care îmi place să citesc este acela că citind, îmi iau “doza”zilnică de nebunie, acest lucru fiind posibil cu ajutorul lucrurilor pe care personajele le fac în cărţi. Nu e un motiv despre care să pot spune foarte multe, însă cei care mă cunosc foarte bine, ştiu cum reacţionez atunci când sunt în momentele mele foarte bune.

Citesc pentru că îmi dezvolt imaginaţia. Dacă mă punea cineva, în urmă cu trei ani să îi fac descrierea unei păduri sau a unei camere, puteam să scriu maxim cinci rânduri, însă şi acelea erau scrise lăbărţat. Pune-mă acum să îţi descriu o pădure sau o cameră şi pot să îţi fac o compunere de minim zece rânduri, scrisă mic şi înghesuit.

Citesc pentru că îmi face plăcere să o fac şi pentru că de mică romanele nu au lipsit din viaţa mea. Când eram mică uram pur şi simplu să citesc, eram obligată să citesc şi tot nu citeam. Singurele cărţi pe care le-am citit cap-coadă, însă şi acelea din cauză că am fost obligată, au fost “Vrăjitorul din Oz”şi “Heidi”. Acum îmi place să citesc şi nu o să renunţ prea curând la această pasiune, pentru că este o pasiune mult mai sănătoasă decât petrecutul în club până dimineaţa. Am spus faptul că romanele au făcut parte din viaţa mea de când eram mică deoarece încă de la o vârstă fragedă vedeam prin casă romane scrise de Sandra Brown, Danielle Steel, Alexandre Dumas sau mulţi alţi scriitori, romane pe care părinţii mei le citeau cu foarte mult drag.

Nu în ultimul rând, citesc pentru că sunt un exemplu pentru sora mea. Sora mea care în momentul de faţă are 7 ani şi 5 luni, îşi doreşte încă de când avea 6 ani să citească romanele pe care eu le am în bibliotecă. Probabil că o să mai aştept să treacă câţiva ani până să i le dau să le citească, însă până atunci ea deja citeşte cărţi, cei drept sunt mici şi cu imagini, precum Cenuşăreasa, Mica Sirenă, cărţile cu Tom şi Jerry, sau Cartea Junglei. Iar pentru simplu fapt că ei îi place să citească, deşi este încă la o vârstă fragedă, mă face să fiu mândră.

Acestea sunt motivele pentru care eu citesc. Citesc pentru a mă detaşa de ceea ce este în jurul meu, pentru a mă relaxa, pentru a cunoaşte, pentru a trăi sentimentele mult mai intens, pentru a mă transpune în acţiune, pentru a călători în alte ţări, pentru doza mea zilnică de nebunie, pentru a avea o imaginaţie mult mai bogată, pentru a fi un exemplu pentru sora mea, dar nu în ultimul rând pentru că îmi place.

Acestea sunt motivele pentru care eu citesc, însă pot fi în acelaşi timp, motive pentru care voi să începeţi să citiţi. Asta dacă nu o faceţi deja.

Multumim Libris pentru acest concurs!

Libris.ro

PS: După ce citiţi vă rog să lăsaţi şi un comentariu deoarece am nevoie de ele.

PS2: Cei care au scris compunerea pe blogul lor să lase şi linkul de la compunere, pentru a lăsa şi eu comentariu.

60 de gânduri despre “De ce citesc?

  1. Mă bucur că te-ai decis să participi la concurs și îmi place articolul tău.
    Chiar mă gândeam zilele astea cum să-mi corup nepotul de 6 ani să citească, să îi placă să citească, în condițiile în care părinții lui nu citesc.
    Acum știu, că e suficient să mă vadă pe mine că ador să citesc și faptul că-i plac poveștile și povestirile istorice

  2. Superb articolul! Chiar imi place cum scrii si, de asemenea, vreau sa iti spun ca imaginile ilustreaza viziunea ta despre lume si carti( si mie mi-au placut cand le-am vazut prima oara pe un site)… in rest, numai pupici!
    daca vrei sa imi dai si tu un comentariu ar fi… ,,mirific”!:)) (ticul unui personaj din cartea pe care o citesc acum)
    http://mylittlepaperthoughts.blogspot.ro/2013/04/de-ce-citesc.html?showComment=1365518354270#c5938966306505007160

  3. Monica!!! De cand nu ne.am mai vazut! Nu stiam ca ai un blog si am ramas placut surprinsa cand l.am descoperit!:X Eu una nu iti urez succes deoarece sunt sigura ca o sa castigi!!!!

  4. Felicitari! Se vede ca ce ai scris tu aici e ceea ce simti si crezi si asta este un lucru de admirat. Cititul in acest moment este vazut, asa cum ai spus si tu, ca un lucru ciudat, iar cand vezi persoane care nu ascund faptul ca citesc( si de fapt,, de ce ar face asta?!)nu mai ai ce spune, poate doar sa zambesti..
    Succes:)

  5. În primul rând: succes!
    În al doilea rând, îmi place articolul tău și mă și regăsesc în motivele date, cu excepția faptului că eu, în anumite ore, mai citesc pe sub bancă și mă detașez complet de restul clasei, cu toate că asta înseamnă să primesc vreo notă proastă! =))
    Pur și simplu, nu-mi pasă! Sunt unele materii pe care nu le pot digera și pentru care nu prezint interes, așa că-mi zic… de ce să-mi pierd timpul când aș putea să citesc? În fine.
    Să știi că și eu aș vrea să vizitez Rusia. Sunt, practic, îndrăgostită de ruși, iar într-un timp mi se pusese un pitic pe creier: voiam să învăț rusa, dar acum m-am lecuit (sper!).
    Felicitări!
    Și, din nou, succes! : )

  6. Foarte frumos articolul. Te inteleg perfect la partea de detasare. Eu de multe ori nu mai aud nimic, in momentul in care ma scufund intr-o carte buna. Tata tot timpul e uimit de faptul ca nu mai sunt constienta de realitate si ca niciodata nu il aud cand ma striga. Cateodata ma intrerupe si ma intreaba de ce zambesc si incep sa ii povestesc o scena amuzanta din carte:)).
    Mult succes in continuare si sper sa imi spui parerea ta in legatura cu postul meu: http://walking-on-letters.blogspot.ro/2013/04/jocul-de-ce-citim.html

  7. Si eu ma gandeam sa nu particip, pentru ca nu consider ca am vreo sansa, dar am zis fie, macar sa nu imi para rau apoi. Totusi motivele tale sunt interesante si eu cred ca ai sanse . Multa bafta!

  8. Este faantastic, cand am citit comentariul, m-am simtit de parca cineva imi fura gandurile, si le asternea pe hartie! Este extraordinar! imi place foarte mult! multa bafta! 😉

  9. Articolul tau este foarte interesant si atunci cand l-am citit am realizat ca este adevarat fiecare cuvant pe care l-ai spus, la fel simt si eu cand citesc o carte. Articolul este foarte impresionant, nu stiu altor concurenti ce le-a trecut prin cap, dar ideile tale sunt stralucite. Eu iti doresc mult succes, sunt sigura ca vei castiga, merita!!!

Lasă un răspuns

